Sevgi Soysal, 30 Eylül 1936’da İstanbul’da dünyaya geldi. Türk edebiyatının önemli yazarlarından biri olarak, yalnızca kalemiyle değil, yaşamıyla da birçok insana ilham verdi. Eğitimine Ankara Kız Lisesi’nde başladı ve ardından Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Arkeoloji Bölümü’nden mezun oldu. Farklı bir perspektif kazanmak amacıyla 1957-1958 yılları arasında Almanya’nın Gottingen Üniversitesi’nde arkeoloji ve tiyatro alanlarında eğitim aldı. Bu çok yönlü eğitim, onun ilerideki edebi kariyerine zengin bir katkı sağladı.
1950’lerin sonlarına doğru Türkiye Radyo Televizyon Kurumu’nda (TRT) program uzmanı olarak çalışmaya başlayan Soysal, bu dönemde edebiyat dünyasıyla da yakından ilgilenmeye başladı. Ancak, hayatı bir dönüm noktasına girdiğinde 1972 yılında tutuklandı. Bu dönemde siyasal muhalefetin simgelerinden biri haline geldi. İçinde bulunduğu Türkiye’nin siyasal atmosferinin baskıcı doğası, onun eserlerinde de derin izler bıraktı. Bir yıl süren hapis hayatı sonrasında Adana’da iki buçuk ay sürgün yaşadı. Bu zorlu dönemeç, onun yazınsal kimliğini şekillendiren önemli bir deneyim oldu.
Sevgi Soysal’ın özel hayatı da edebi yolculuğuna etki eden karmaşık bir tablo oluşturdu. İlk evliliğini 1956 yılında Özdemir Nutku ile yaptı ve 1965’te Başar Sabuncu ile evlendi. Fakat, gerçek aşkını ceza -evinde tanıştığı Mümtaz Soysal’la yaşadı. Bu evlilik, onun kişisel hayatında bir dönüm noktasıydı ve manifestosunu adeta edebiyatına yansıttı. Kadın ve erkek ilişkileri, toplumsal baskılar ve bireyin varoluşsal sorunları, Soysal’ın eserlerinin merkezinde yer aldı.
Yazın hayatına öykü ile başlayan Sevgi Soysal, ilk eserlerini 1960-1964 yılları arasında Dost, Yelken, Ataç, Yeditepe ve Değişim gibi dergilerde yayımladı. Bu dönemde bireyin içsel çatışmalarını ve ruhsal durumlarını ele aldı. Ancak 1965-1969 yılları arasında özellikle Papirüs ve Yeni Dergi’de yayınlanan öyküleriyle edebi tarzında önemli bir değişim yaşadı. Kendi üslubunu geliştirerek, toplumsal cinsiyet meseleleri, kadın sorunları, ve 1960 sonrasında Türkiye’de yaşanan sosyal ve siyasal olaylara odaklanmaya başladı.
Sevgi Soysal’ın edebiyatı, gerçekçi toplumcu bir anlayışla şekillendi. Kendine has bir dil ve üslup geliştiren Soysal, öykü ve romanlarının yanı sıra röportajlar ve çevirilerle de edebiyat dünyasında yer aldı. Günlük gazetelerde köşe yazıları yazması, onun düşüncelerini ve toplumsal eleştirilerini daha geniş kitlelere ulaştırmasını sağladı. Yazıları, dönemin olayları ve sorunları üzerine cesur ve keskin bir bakış açısı sundu.
Eserlerinde kadınların toplumsal rolleri üzerine yoğunlaşan Soysal, her bireyin içinde bulunduğu koşullar ve toplumsal cinsiyetin getirdiği sınırlamalarla ilgili önemli sorgulamalar yaptı. “Yılkı Atı” ve “Şafak” gibi eserleri, hem edebi değeri hem de derin toplumsal içerikleriyle öne çıkar. Kadın karakterleri, çoğu zaman özverili ve güçlü figürler olarak karşımıza çıkarak, toplumsal normlara başkaldırmayı simgeler.
Soysal, yalnızca İstanbul’un edebiyat sahnesinde değil, aynı zamanda Türkiye genelinde kadın yazarların önünü açan bir figür haline geldi. Cesur kalemi ve toplumsal konulara dair duyarlılığı, genç yazarlara ilham kaynağı oldu. Edebiyattaki varlığıyla, Türk edebiyatının kadın seslerinin güçlenmesine katkıda bulundu.
Sevgi Soysal, yaşadığı dönem, cinsiyet kimliği ve toplumsal olaylar karşısında cesur bir tutum sergileyerek Türk edebiyatına büyük katkılarda bulundu. 22 Kasım 1976’da İstanbul’da hayatını kaybederken, ardında bıraktığı eserler ve düşünceleri ise hala günümüzde okunmakta ve tartışılmaktadır. Hem bir yazar hem de bir kadın olarak, cesur duruşu ve kendine has üslubuyla Türk edebiyatında önemli bir yer edindi. Eserleri, onu sadece bir edebi figür değil, aynı zamanda bir toplumsal değişim militanı olarak da anmamızı sağlıyor.
Aramızdan ayrılışının 48. yılında Sevgi Soysal’ı saygıyla anıyoruz.
Sevgi Soysal’ın Eserleri
Roman:
- Yürümek (1970)
- Yenişehir’de Bir Öğle Vakti (1973)
- Şafak (1975)
- Hoş Geldin Ölüm (1980, ölümünden sonra)
- Bütün Eserleri (8 cilt, 1986)
Öykü:
- Tutkulu Perçem
- Tante Rosa (1968)
- Barış Adlı Çocuk (1976)
Anı:
- Yıldırım Bölge Kadınlar Koğuşu (1976)
- Ödülleri:
- 1970 TRT Sanat Ödülleri Yarışması Başarı Ödülü Yürümek ile
- 1974 Orhan Kemal Roman Armağanı Yenişehir’de Bir Öğle Vakti ile